Kategorier
AKTUELLT

Testande lärare tränas i tjänstedesign

läromedelsutredningen ges läraren en viktig roll i att välja och värdera analoga och digitala läromedel. Därför tränas Swedish Edtest testande lärare tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner Innovationsguiden i tjänstedesign för att arbeta ännu mer behovsnära i valet av läromedel och i utvecklingen av sin undervisning.
 
Så här beskriver Lisa Cederholm, speciallärare, lärcentrumledare och förstelärare av digitalisering hos Lärcentrum Vuxenutbildningen i Falkenbergs kommun, varför hon vill använda tjänstedesign.
 
Att arbeta behovsnära och med tjänstedesign – varför är det viktigt för att utveckla undervisningen? 

– Lyckad utveckling kräver att den bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet, lyckad undervisning kräver detsamma. Tjänstedesign handlar om att sammanföra vetenskapen med den beprövade erfarenheten på ett strukturerat sätt. Digital utveckling inom utbildning måste också sammanföra teknik, pedagogik och didaktik. Det räcker inte att bara köpa in teknik, tekniken måste ge didaktiska fördelar, något som lärarna är bäst på att avgöra. Dessutom måste tekniken tillsammans med didaktiken medföra ökad progression och måluppfyllelse för eleverna. Att utveckla undervisning är en mångfasetterad och komplex konstform som måste följa målgruppens intressen och ambitioner. Därför är det viktigt att utbildning utvecklas i takt med samhället, i den bästa av världar ligger utbildningen steget före i utvecklingen i och med att det är framtiden vi utbildar för. Jag ser verkligen fram emot att lära mig mer om tjänstedesign.

Har du någon idé om hur du ska använda tjänstedesign i ditt arbete?
– Vi har uppmärksammat några flaskhalsar i vår verksamhet framförallt när det handlar om adekvat digital kompetens hos såväl elever som lärare. Där kan tjänstedesign kanske kan vara den struktur vi behöver för att förstå målgruppen bättre och tillsammans komma på lösningar som gör att vi kan stötta på rätt sätt. 

I utbildningen deltar lärare från Nacka kommun, Lidingö Stad, Uppsala kommun, LILLA NACKA AB, Academedia, Halmstads kommun Tack Tove Löfgren och Jessica Röök som leder kursen.

Kategorier
AKTUELLT

Premiär för EdtestTalks

Vi kickstartar hösten med premiär av vår nya mötesserie – EdtestTalks. Och du är bjuden!


Här får du som utbildare en överblick över de digitala lärresurser som du kan testa gratis i höst. Du får också möjlighet att prata med edtechbolagen bakom och andra testande utbildare. Som testande edtechbolag får du här en unik chans att samtala med huvudmän och skolor om deras behov samt träffa branschkollegor som testat tidigare.

Boka den 12 oktober kl 15-16 redan nu.

Program
– Presentation av höstens lärresurser
– Samtal med testande pedagoger och edtechbolag
– Mini mässa – gå emellan grupprum fördelade efter det ämne som intresserar dig
– Frågor och svar om hur ett test med oss går till

ANMÄL DIG HÄR

Vi skickar ut länken i god tid till mötet som kommer att hållas i Zoom.

Jag hoppas att vi ses!

Vänliga hälsningar,
Hanna Elving, huvudprojektledare

Kategorier
AKTUELLT

Möt Gimi inför deltagande i Educate

I september är Gimi ett av fem bolag som deltar i EDUCATE Ventures Research forskningsaccelerator som vi genomför med Swedish Edtech Industry och forskarna Anna Åkerfeldt och Italo Masiello. Här delar de med sig av sina tankar kring deltagandet.

Vilket värde skapar er produkt för elever/studenters lärande?
-Ekonomi är ett ämne som innefattar mycket abstraktion, inte minst när pengar blir mer och mer digitala. Vi utvecklar vår app för att främja och underlätta barns lärande av ekonomi genom att visualisera och konkretisera dessa abstrakta begrepp. Appen erbjuder mervärde för deras lärande för att vi både utbildar dem i de teoretiska kunskaperna och i att faktiskt öva på färdigheter och att hantera sina egna pengar.

Vilken utveckling hoppas ni på att kunna ta med hjälp av Educate programmet?
-Vi hoppas att Educate programmet kan hjälpa oss att utveckla vårt redan evidensbaserade arbete, att välja rätt metoder för oss och våra användare för att kunna testa och analysera om vi följer vår vision om att erbjuda den bästa ut bildningen för barn i ekonomi. Vi hoppas även få hjälp med att bygga en plan och struktur som vi kan följa för framtiden så vi fortsätter utvecklas och arbeta på detta sätt.Det kan vi sedan använda för att justera och förbättra appen och materialet för att få bästa möjliga utfall av lärande.

Varför är det viktigt att svenska edtech bolag arbetar evidensbaserat?
-En hög kvalitet av utbildning och lärande är viktigt för hela samhället. Edtech och digitalisering av lärande börjar gå allt snabbare och därför är det oerhört viktigt att kunna säkra kvaliteten på den digitala utbildning man erbjuder, arbetar man inte evidensbaserat kan man inte testa utfallet av utbildningen, vilket i sin tur dessutom leder till att man inte kan få insikter man behöver för att justera och förbättra. Utan evidensbaserat arbete inom edtech-bolag finns det risk för att kvaliteten vattnas ur i svenska edtech produkter och lärandet blir lidande.

I bild: Agata Janiszewska och Lisa Chapuis

Kategorier
AKTUELLT

Möt Hypocampus inför deltagande i Educate

I september är Hypocampus ett av fem bolag som deltar i EDUCATE Ventures Research forskningsaccelerator som vi genomför med Swedish Edtech Industry och forskarna Anna Åkerfeldt och Italo Masiello. Här delar de med sig av sina tankar kring deltagandet.

Vilket värde skapar er produkt för elever/studenters lärande?

-Vårt fokus ligger på att effektivisera lärandet av basfakta och begreppskunskap vid självstudier. All funktionalitet i plattformen, från UX till implementering av AI, syftar till att få våra användare till att studera enligt de principer som visats ge bäst effekt på lärandet enligt
kvantitativa pedagogiska studier. Läraren är den påverkansfaktor som visats ha störst effekt för elevernas lärande. Genom att effektivisera lärandet av basfakta skapas förutsättningar för läraren att fokusera undervisningstiden på att utveckla elevernas högre kunskapsförmågor.

Vilken utveckling hoppas ni på att kunna ta med hjälp av Educate programmet?

-Vi ser Educate som en fantastisk möjlighet till att ta lärdom av de erfarenheter som vuxit fram inom UCL och deras arbete med att implementera ett evidensbaserat arbetssätt vid utvecklandet av produkter för utbildningsmarknaden. Genom att förbättra vår interna kompetens på området så ökar vi också våra möjligheter att utveckla en produkt som gör en faktiskt skillnad för lärandet.

Varför är det viktigt att svenska edtech bolag arbetar evidensbaserat?

-Att digitalisera skolan är inget självändamål utan bör genomföras där det bidrar med en faktiskt förbättring. Gällande lärande så är det tydligt att digitaliseringen medför både positiva och negativa effekter för lärandet. Det saknas dock till stor del forskning och kunskap om vilka delar inom paraplybegreppet “Edtech lösning” som bidrar med positiva respektive negativa effekter för lärandet. Både beställare och EdTech-aktörer bör lägga fokus och resurser på att arbeta evidensbaserat. Görs inte detta riskerar man en polarisering mellan förespråkare och kritiker där “tro och tyckande” förhindrar innovation och implementering av de lösningar som faktiskt förbättrar kvaliteten och effektiviteten i utbildningssystemet.

I bild: Sofia Johnsson och Hampus Ivert

Kategorier
AKTUELLT

Meet Astrid Education who participates in Educate

In September, Astrid Education is one of five companies participating in the EDUCATE Ventures Research research accelerator that we are conducting with Swedish Edtech Industry and researchers Anna Åkerfeldt and Italo Masiello. Here they share their thoughts on participation.

What value does a product create for pupils / students’ learning?
-The Astrid Magical Schoolbook gives young learners a fun way to practice English speaking, listening, and reading. Astrid uses engaging stories to expose learners to natural and level-appropriate English. Students can listen to stories or read stories aloud, with immediate feedback on their pronunciation.

What development do you hope to be able to take with the help of the Educate program?
-We hope that the Educate program will help us take our research to a higher level. We think Educate will give us the tools to do effective research on the impact our product has on learners, and will help us integrate this research into our product development processes.

Why is it important that Swedish edtech companies work with evidence-based?
-It’s important that all Ed Tech companies make evidence-based decisions so that they can improve their products to maximize learning. In the absence of evidence, Ed Tech development teams are flying blind, making guesses about what will be most useful to learners, with no way of knowing if they’re correct. Evidence on product effectiveness can also help students, parents, and teachers make more informed decisions about which products will be most useful for them.

In picure: Rachel Baker and Gabriella Westman

Kategorier
AKTUELLT

Meet Lexplore participating in Educate

In September, Lexplore is one of five companies participating in the EDUCATE Ventures Research research accelerator that we are conducting with Swedish Edtech Industry and researchers Anna Åkerfeldt and Italo Masiello. Here they share their thoughts on participation.

What value does your product create for pupils / students’ learning?
-Through objective and accurate assessment of reading Lexplore enables directed interventions, detailed follow-up, and sharing of best practices across classrooms, schools and districts. The value of Lexplore to students learning is a common denominator for reading development.

What development do you hope to be able to take with the help of the Educate program?
-We strive to be better at determining which classroom practices that makes makes for better progress compared to others. We hope that the Educate program will help us to find indicators to track, but also discuss path to progress from pedagogical perspective.

Why is it important that Swedish edtech companies work with evidence-based?
-The practice Swedish EdTech companies promote must be rooted in the science of learning to enable cumulative improvements. It’s important to be able to verify what works and share those results with others to build upon. It’s also important to establish a shared language and common evaluation procedures to get metrics that point in the right direction.

In picture: Gustaf Öqvist Seimyr and Anna Kraft

Kategorier
AKTUELLT

Möt Eddler inför deltagande i Educate

I september är Eddler ett av fem bolag som deltar i EDUCATE Ventures Research forskningsaccelerator som vi genomför med Swedish Edtech Industry och forskarna Anna Åkerfeldt och Italo Masiello. Här delar de med sig av sina tankar kring deltagandet.

Vilket värde skapar er produkt för elever/studenters lärande?

-Eddler ger elever förutsättningar att i egen takt lära, fördjupa
och repetera sina kunskaper i Matematik. Detta görs med teori och exempeluppgifter i pedagogiska videogenomgångar, texter och övningsuppgifter med fullständiga förklaringar. Eddler frigör på detta sätt tid till läraren att jobba mer individuellt med eleverna
genom möjlighet att testa och följa individens arbete i detalj och gruppen i stort och lägga tid och energi där det finns störst behov. På detta sätt är målet att var och en av eleverna ska ges ännu bättre förutsättningar att nå längre i matematiken.

Vilken utveckling hoppas ni på att kunna ta med hjälp av Educate programmet?

-Vi hoppas få ledning och verktyg i hur vi “bättre”, alltså evidensbaserat och mer effektivt, kan mäta och värdera hur eleven med hjälp av Eddler lär sig mer hållbart och tidseffektivt. Målet är att fortsätta utveckla och justera vår digitala tjänst för att bli ännu bättre för var elevs individuella lärande. Hur hjälper/stjälper
pedagogiken/videogenomgångar/övningar/automatiserad rättning/fullständiga förklaringar/gamifiering?

Varför är det viktigt att svenska edtech bolag arbetar evidensbaserat?

-För alla läromedel, pedagogiska hjälpmedel och metoder är det
av största vikt att jobba evidensbaserat, trots att det är svårt att mäta, jämföra och säkerställa lärande och kunskapsutveckling. Det finns en stor risk att bara dras med i den kommersiella “snabba-kickar” trenden. Men vårt uppdrag som läromedel är inte att
ge kickar utan kunskap. I digitala tjänster finns en ny möjlighet att få tillgång till mycket data och information om elevens arbete, tillvägagångssätt, utmaningar och framsteg. Den stora utmaningen för digitala läromedel är att välja rätt bland all information,
för att presentera och fokusera på den data som visar och ger förutsättningar för just den utveckling vi vill se hos eleven; ett mer hållbart och tidseffektivt lärande.

What value does a product create for pupils / students’ learning?

-Eddler offers students to learn and rehearse Mathematics at their own pace. Both on a basic
and a deeper level. With theory and example assignments in videos, texts and exercises with complete explanations. Eddler frees up time for the teacher to work more individually with the students. This is done by testing and following each student’s work in
detail and at a group level. The goal is to give all students better abilities to move forward.

What development do you hope to be able to take with the help of the Educate program?

-We hope to get guidance and tools on how we better can measure and evaluate how the students
with the help of Eddler learns more sustainably and time-efficiently. The goal is to continue to develop and adjust our digital service to become better for each student’s individual learning.

Why is it important that Swedish edtech companies work with evidence-based?

-For all educational products and services, it is of most importance to work on the basis of evidence, even though it is difficult to measure, compare and ensure learning and knowledge progress. In digital services, there is a new opportunity to get access to a lot of data and information about the student’s work, approaches, challenges and progress.
The big challenge for digital teaching materials is to choose right among all information, to present and focus on the data that shows and provides value for the progress we want to see in the student; a more sustainable and time-efficient learning.

I bild: Simon Rybrand, Anna Karp, David Karp

Kategorier
AKTUELLT

Do you have what it takes to make adult education great?

September 22nd 13.00-15.00 CET

Welcome to Swedish Edtest workshop and our first matchmaking event between actors in adult education and edtech companies.

A panel of representatives from polytechnics, vocational training and University´s will share what their needs are for edtech solutions in order to better serve learners and increase availability and efficency. You will have the opportunity to discuss with University of Halmstad, Nackademin, FEI, Företagsekonomiska Institutet and the municipal adult education of Falkenberg.

Program

  • Welcome and introduction of participants
  • Background to Swedish adult education
  • Needs for edtech – Presentations from University of Halmstad, Nackademin, FEI, Företagsekonomiska Institutet and the municipal adult education of Falkenberg.
  • Possibility to join breakout rooms for further discussions
  • After the event Swedish Edtest will facilitate matchmaking between eductional institutions and edtech companies that are providing solutions matching the needs .
Kategorier
Bolag höst 2021

Moka Mera Emotions – lär barn att identifiera känslor

Moka Mera Emotions är en lekfull, pedagogisk app för barn, med vars hjälp de kan undersöka och lära sig att identifiera sina känslor genom att använda emotionella filter och känslokort. Appen är gratis och kan laddas ner på App Store och Google Play Store.

Appen kan användas inom småbarnspedagogiken av barn tillsammans med pedagoger som ett verktyg att reflektera över sina känslor.

De emotionella filtren är ett bra redskap att förstärka barnets självkänsla. Filtret “glad” vänder barnets mungipor uppåt och filtret “ilska” gör att rök kommer ut ur barnets näsborrar. Filtret “sorg” har animerade tårar som tränger ut ur ögonvrårna. Upplevelsen av känslorna förstärks med hjälp av en ljudvärld som har anpassats till varje känsla. Målet med fotografierna är att lära barn identifiera, handskas med, beskriva och diskutera känslor likaväl att förstå och bemöta andras känslor, något som stärker barnets emotionella färdigheter.

Det här är ett roligt sätt att undersöka känslor och appen fungerar som en utgångspunkt för meningsfulla diskussioner. Diskussionen är central och det är där pedagogiken kommer in! Exempel på frågeställningar att diskutera finns i appen eller på mokamera.com.

Boka möte med oss

Det här vill vi testa med dig som lärare: Är appen pedagogiskt intressant för att användas inom förskolan och eventuellt de lägsta klasserna i grundskolan i Sverige? Appen är lekfull, har ett klart pedagogiskt syfte och är utvecklad i samråd med experter. Den bygger på den finländska småbarnspedagogiken, vilket långt överensstämmer med den svenska. Vi följer samtliga GDPR regler; appen har ingen reklam, inga inköp kan göras i den och den samlar ingen som helst data.

Teknikkrav: Apparna kan laddas ner på iOS och Android apparater, både på telefon och pekplatta. Vid användningen behöver man inte vara uppkopplad till nätet. Lärostunderna har vi i pdf-filer, som lätt kan sändas via e-post.

Läs mer om bolaget: Moka Mera

Kontakt: Petra Holm

Boka ditt möte här

Kategorier
Bolag höst 2021

Notysing – din digitala musiklärare

Lär dig musikens grunder på ett musikaliskt och roligt sätt genom att sjunga! Du blir guidad av din digitala musiklärare Noty som ger dig feedback på det du gör, på din nivå, alldeles från början och hela vägen.

Det här vill vi testa med dig som lärare: Vi behöver få ytterligare testat vår produkt i skolan, både vad gäller teknik, lärar- och elevinteraktion.

Teknikkrav: Internetkontakt krävs, tablets, telefoner eller datorer med inbyggd eller kopplad mikrofon och hörlurar inte äldre än fem år.

Läs mer om bolaget: Doremir Music Research

Kontakt vid mötesbokning: Sven Ahlbäck