Utveckling pågår!
Det är en intensiv höst "under huven" på Edtest, flera utvecklingsarbeten pågår parallellt.
Ändrat ansvar för testtillfällena
Nu är vi i full gång med utvecklingen av Edtest 3.0! Edtest har funnits som en digital plattform i Ifous regi sedan 2022, och idag är det edtechföretagen som administrerar själva testtillfällena i plattformen. De lägger upp ett testtillfälle, lärarna anmäler intresse och sen kör man. Nu vill vi styra om processen något och ge skola/huvudman mer flexibilitet att använda Edtest som ett verktyg i vardagen, som en del i det systematiska kvalitetsarbetet gällande val av lärverktyg och läromedel. Det är hos skolhuvudmännen, både i centrala funktioner och som skolledare och lärare, som ansvaret för att val av lärverktyg görs på vetenskaplig grund och för att ge pedagogiskt mervärde ligger- därför mer logiskt att skolorna också styr mer över testprocessen tillsammans med deltagande företag.
Vår webbutvecklare bygger upp den nya funktionaliteten i en testmiljö, och den 13 oktober släpper vi in våra testpiloter. Piloterna består av en bra blandning av lärare, IT-ansvariga och rektorer, och de kommer nu att få testa hur det fungerar att sätta upp ett test, anmäla sig, genomföra värderingar mm. Deras input är helt ovärderlig för oss, då det viktigaste är att våra användare upplever Edtest som lättmanövrerat och användbart. Vi hoppas och tror att Edtest i och med denna förändring kan bli ett naturligt verktyg för skolhuvudmännen att använda i sitt systematiska kvalitetsarbete gällande val av lärverktyg. Vill du också vara med och pilota? Det är inte försent, bara hör av dig till mig!
Men företagen då, var blir de nu av? Vi släpper inte grundtanken om att Edtest är en samarbetsarena för att olika aktörer (producent och användare) ska kunna samarbeta kring kvaliteten i lärverktyg. Företagen kommer alltid att bli kontaktade när en testadministratör hos en huvudman vill sätta upp ett test med deras produkter, och kan då anmäla sig som deltagare i testet. Vi uppmanar till fortsatt dialog, tex uppstarts- och utvärderingsmöte och besök. Är företagen med som deltagare, skickas utvärderingsrapporten till dem också. Det är tillsammans, med de olika perspektiven, vi når längst!
Möjlighet att utforska och utvärdera HELA lärverktyget
För att möjliggöra för lärare att med hjälp av vårt ramverk titta på alla komponenter av ett lärverktyg, dvs både digitala och tryckta delar, kommer vi även att lägga till frågor som riktar sig mot just tryckta läromedel, som ett komplement till vårt nuvarande ramverk. Även detta utvecklingsarbete sker i nära samarbete med användarna, och en referensgrupp har i augusti fått tillgång till föreslagna frågor och kunnat lämna återkoppling på dem.