29 August 2024
By Johanna

Välkommen Susan!

Vår nya process- och projektledare på Ifous är här! Ett av uppdragen är att ansvara för Swedish Edtest. Läs vår intervju med henne här.

This is an image

Välkommen Susan!

Hej Susan, välkommen som ny projektledare för Swedish Edtest! Vem är du?

Jag är förskolläraren som under årens lopp skaffat mig ett brinnande intresse för undervisning, lärande och utveckling. Jag har många års erfarenhet av att leda kvalitetshöjande utvecklingsinsatser inom utbildning, och har genom alla år som förskollärare och rektor fått en djup förståelse för de förutsättningar som krävs för att en organisation ska kunna utvecklas. Jag har även processlett kommunövergripande arbete i Ifous FoU-program i min hemkommun Svedala. Mitt fokus ligger alltid på förbättrade möjligheter för utveckling och lärande hos barnen/eleverna, och jag ser lärares, skolledares och huvudmäns kompetensutveckling som en nödvändighet för att detta ska kunna ske.

Varför anser du att ett ramverk som Edtest behövs?

Edtest behövs bland annat för att det idag vilar ett tungt ansvar på den enskilda läraren att alltid göra ett välgrundat och medvetet didaktiskt val när det gäller lärverktyg. Det gäller i alla skolformer, från förskola till vuxenutbildning, att som lärare hela tiden tänka efter på vilket sätt du ska undervisa för att barnet, eleven, den studerande ska kunna nå så långt som möjligt i sin utveckling och sitt lärande. Då gäller det att veta, och inte bara tycka. Du behöver ha evidens för att det sätt du väljer att undervisa på ger bästa effekt, och det är otroligt svårt att vara expert på allt. Att då kunna få hjälp att, på vetenskaplig grund, värdera, jämföra och välja digitala lärverktyg är oerhört värdefullt.

Det känns också som om det är viktigare än någonsin idag, med tanke på att lärarnas kompetens att göra informerade, didaktiska val litegrann ifrågasätts, att man efterlyser mer dokumentation och underlag. Det är förändringar på gång i läroplanerna som gör att läraren verkligen måste kunna motivera varför hen har valt ett visst verktyg. Det gäller såklart alla lärverktyg, inte bara digitala, men i den djungel som de digitala verktygen kan upplevas vara, tror jag verkligen att Edtest kan hjälpa till. 

Edtest är fritt tillgängligt för alla Ifous medlemmar idag, men det är inte självklart att använda ramverket, varför är det så, tror du?

Jag har en känsla av att en stor mängd av Ifous medlemmar faktiskt inte vet att de har tillgång till ramverket, att det ingår i medlemskapet som ett erbjudande. Många förknippar Ifous med våra stora FoU-program, våra processtöd, FoU-bevakningen osv, men inte lika många vet om att vi skapat det här ramverket för att stötta lärare i att kunna göra medvetna val. De som redan har ett intresse för digitala lärverktyg vet kanske, men den enskilda förskolläraren hos en skolhuvudman med Ifous-medlemskap vet inte om att stödet finns. Men det är ju faktiskt bara att gå in på Edtest, skapa ett konto och börja kika runt!


Vad blir ditt fokus den närmaste tiden?

Det blir att få Edtest att bli en lika naturlig del av Ifous som de andra delarna är. Det är en outnyttjad resurs som massor av lärare kan ha nytta av och det är synd om möjligheten inte tas tillvara. 

Det blir också att fortsätta utveckla ramverket tillsammans med användarna, eftersom det är ett levande verktyg med ett innehåll som utvecklas utifrån behov och omvärldsförändringar. Det var ju bland annat därför det uppdaterades i våras då vi bland annat lyfte in frågor kring AI.

Har du frågor som du skulle vilja ställa till Susan? Ta kontakt med henne på susan.henriksson@ifous.se