Detta kan du ta stöd i om du testar med syftet att eleverna ska lära sig ett ämnesinnehåll och arbeta självständigt. Följande frågor kan du ställa om den digitala lärresursen när det gäller ämnesinnehåll:
- I vilken form presenteras innehållet? (Genom till exempel animationer, videoklipp, ljud, text, bilder)
- Hur väl fungerar det i relation till din undervisning och vad eleverna ska lära sig?
- I vilken form presenteras innehållet? (Genom till exempel animationer, videoklipp, ljud, text, bilder)
- I vilken form presenteras innehållet? (Genom till exempel animationer, videoklipp, ljud, text, bilder)
- Hur är materialet strukturerat?
- Behöver eleverna följa en viss ordning genom materialet?
- Kan du som lärare bestämma i vilken ordning eleven ska ta sig an materialet?
- Är det möjligt att anpassa materialet till undervisningen? (Till exempel genom att endast visa delar som är relevant för lektionen)
Frågor som det alltid är bra att ställa sig:
- Är det lätt för eleven att komma igång?
- På vilket sätt stimulerar lärresursen elevernas nyfikenhet och motivation?
- Hur ser möjligheten till inkludering och delaktighet ut? (Hur skapas bilden av hur tjejer och killar/ kvinnor och män “ska vara”? Är innehållet inbjudande för en varierad grupp av individer? Finns olika kulturella kontexter representerade?)
- Är den digitala resursen tillgänglighetsanpassad utifrån personer med funktionsvariationer? Läs mer om SPSM stöd för att utveckla utifrån funktionsnedsättningar. https://www.spsm.se/globalassets/produktionsstodswebben/utskick-forlag.pdf
- Går det att anpassa resursen i form av ändring av textstorlek, går det att få texten uppläst, finns funktioner för att stryka under och skriva kommentarer i texten?
- Är resursen strukturerad på ett sätt som är enkelt för eleven att följa?
- Är det smidigt att integrera lärresursen med andra aktiviteter i klassrummet?
- Finns det en lärarhandledning? Om det finns, är den enkel att följa?
- Kan du anpassa lärresursen på något sätt? Iså fall hur?
Ladda ned Stödkort I som pdf här.
