Stödkort II

Detta kan du ta stöd i om du testar med syftet att stötta och utveckla elevers färdigheter, förmågor, kompetenser. Följande frågor kan du ställa om den digitala lärresursen när det gäller stöttar utvecklar elevernas färdigheter förmåga, kompetenser:

  • Kan eleven börja sitt arbete utifrån sina förkunskaper?
  • Är det möjligt att följa elevernas progression i resursen genom t.ex. quizzar?
  • Anpassar resursen svårighetsnivån efter elevernas svar?
  • Kan samarbeta mellan eleverna organiseras? I så fall på vilket sätt?

Frågor som det alltid är bra att ställa sig:

  • Är det lätt för eleven att komma igång?
  • På vilket sätt stimulerar lärresursen elevernas nyfikenhet och motivation?
  • Hur ser möjligheten till inkludering och delaktighet ut? (Hur skapas bilden av hur tjejer och killar/ kvinnor och män “ska vara”? Är innehållet inbjudande för en varierad grupp av individer? Finns olika kulturella kontexter representerade?)
  •  Är den digitala resursen tillgänglighetsanpassad utifrån personer med funktionsvariationer? Läs mer om SPSM stöd för att utveckla utifrån funktionsnedsättningar. https://www.spsm.se/globalassets/produktionsstodswebben/utskick-forlag.pdf 
  • Går det att anpassa resursen i form av ändring av textstorlek, går det att få texten uppläst, finns funktioner för att stryka under och skriva kommentarer i texten?
  • Är resursen strukturerad på ett sätt som är enkelt för eleven att följa?
  • Är det smidigt att integrera lärresursen med andra aktiviteter i klassrummet?
  • Finns det en lärarhandledning? Om det finns, är den enkel att följa?
  • Kan du anpassa lärresursen på något sätt? Iså fall hur?

Ladda ned som pdf här.