Lyckad premiär för bolag och huvudmän
Lyckad premiär för bolag och huvudmän
Mötesformen emottogs positivt och flera av deltagarna önskar nu att även nästa träff blir digital.
-En av fördelarna är att fler har möjlighet att delta än om man skulle behöva en resdag eller två för att vara med, säger Gleerups vice vd Lars Åkerblom.
Swedish Edtest fortsätter att hålla högt tempo eftersom intresset att testa och lära sig mer om edtech utbudet fortsatt är väldigt stort hos lärare och kursledare. 24 bolag deltog under premiären av speed-dating den 19 mars för att presentera sina produkter och tjänster under två timmar. Resultatet blev 65 matchningar för 18 av bolagen. Många lärare och rektorer valde trots det höga trycket på skolorna att ringa in.
-I april/maj genomförs testerna och det ska bli så spännande att följa för att förstå hur vi måste utveckla vår process för att leverera värde till testande lärare och bolag, säger Swedish Edtest projektledare Hanna Elving.
Stort intresse för att nå förskolor och grundskolor
Sofia Zätterström, en av grundarna av edChild, vittnade om ett roligt möte med många besökare. Fokus Förskola är ett digitalt verktyg, för pedagoger i förskolan, som digitaliserar och konkretiserar förskolans läroplan. Applikationen ska inspirera till aktiviteter och på så sätt även spara in på den administrativa tiden. Mer tid till förskolebarnen alltså.
-Detta var precis vår målgrupp. En av de kommuner som besökte oss ska nu få en workshop som nästa steg, med syfte att vi ska delta i Swedish Edtest tillsammans, berättar Sofia Zätterström.
Fia Juréen, verksamhetsledare hos KomTek, i Lidingö Stad klickade in på möte efter möte och lyssnade på Gleerups, Mobile Stories, ImagiLabs, StudyBee, GroPlay, EdChild, Natur och Kultur, NE.
-Med tanke på hur ovana vi är vid digitala möten så tycker jag att vi alla var fantastiska. Det var trevligt att se varandra – även om ögonkontakten inte är densamma som i fysiska möten, säger Fia Juréen.
Fia Juréen lyssnade på bolagens presentationer och är nu igång med att planera för samarbeten mellan lärare och företag. Nästas steg är möten för att diskutera checklista och avtal mellan huvudman och bolag.
-Den här krisen har knuffat varenda lärare framåt i digitaliseringen, inte ens de som har vägrat kan i dagsläget dyka under radarn. Alla måste kunna hantera det digitala, fortsätter hon.
Att EdTechbranchen har öppnat sina digitala lärmedel ger lärarna ett ypperligt tillfälle att kika in, klämma på och testa de olika.
Lars Åkerblom, vice vd på Gleerup, blev positivt överraskad över att det var så många som kom på den första speed-datingen.
-Det var väldigt bra att göra det digitalt. Bättre än att lägga en resdag till Nacka. Vi fick också träffa fler lärare på det sättet än vad vi skulle ha haft möjlighet till annars, säger Lars Åkerblom.
Att det fanns en tidspress var också positivt. Fem minuter hade de på sig för att beskriva vad man vill åstadkomma och vad syftet är med applikationen. Gleerups kommer nu att ha möten med de huvudmän som var intresserade. De hoppas på att kunna bredda kontaktnätet ytterligare för att få begripa andra skolformer och nya sätt att tänka. Nu fick bolagen presentera sig, nästa gång skulle det vara intressant att få en presentation av lärarna och vilka förväntningar de har, avslutar Lars Åkerblom.