17 augusti 2021
Av Edtest

Möt Eddler inför deltagande i Educate

I september är Eddler ett av fem bolag som deltar i EDUCATE Ventures Research forskningsaccelerator som vi genomför med Swedish Edtech Industry och forskarna Anna Åkerfeldt och Italo Masiello. Här delar de med sig av sina tankar kring deltagandet.
This is an image

Möt Eddler inför deltagande i Educate

Vilket värde skapar er produkt för elever/studenters lärande?

-Eddler ger elever förutsättningar att i egen takt lära, fördjupa
och repetera sina kunskaper i Matematik. Detta görs med teori och exempeluppgifter i pedagogiska videogenomgångar, texter och övningsuppgifter med fullständiga förklaringar. Eddler frigör på detta sätt tid till läraren att jobba mer individuellt med eleverna
genom möjlighet att testa och följa individens arbete i detalj och gruppen i stort och lägga tid och energi där det finns störst behov. På detta sätt är målet att var och en av eleverna ska ges ännu bättre förutsättningar att nå längre i matematiken.

Vilken utveckling hoppas ni på att kunna ta med hjälp av Educate programmet?

-Vi hoppas få ledning och verktyg i hur vi “bättre”, alltså evidensbaserat och mer effektivt, kan mäta och värdera hur eleven med hjälp av Eddler lär sig mer hållbart och tidseffektivt. Målet är att fortsätta utveckla och justera vår digitala tjänst för att bli ännu bättre för var elevs individuella lärande. Hur hjälper/stjälper
pedagogiken/videogenomgångar/övningar/automatiserad rättning/fullständiga förklaringar/gamifiering?

Varför är det viktigt att svenska edtech bolag arbetar evidensbaserat?

-För alla läromedel, pedagogiska hjälpmedel och metoder är det
av största vikt att jobba evidensbaserat, trots att det är svårt att mäta, jämföra och säkerställa lärande och kunskapsutveckling. Det finns en stor risk att bara dras med i den kommersiella “snabba-kickar” trenden. Men vårt uppdrag som läromedel är inte att
ge kickar utan kunskap. I digitala tjänster finns en ny möjlighet att få tillgång till mycket data och information om elevens arbete, tillvägagångssätt, utmaningar och framsteg. Den stora utmaningen för digitala läromedel är att välja rätt bland all information,
för att presentera och fokusera på den data som visar och ger förutsättningar för just den utveckling vi vill se hos eleven; ett mer hållbart och tidseffektivt lärande.

What value does a product create for pupils / students’ learning?

-Eddler offers students to learn and rehearse Mathematics at their own pace. Both on a basic
and a deeper level. With theory and example assignments in videos, texts and exercises with complete explanations. Eddler frees up time for the teacher to work more individually with the students. This is done by testing and following each student’s work in
detail and at a group level. The goal is to give all students better abilities to move forward.

What development do you hope to be able to take with the help of the Educate program?

-We hope to get guidance and tools on how we better can measure and evaluate how the students
with the help of Eddler learns more sustainably and time-efficiently. The goal is to continue to develop and adjust our digital service to become better for each student’s individual learning.

Why is it important that Swedish edtech companies work with evidence-based?

-For all educational products and services, it is of most importance to work on the basis of evidence, even though it is difficult to measure, compare and ensure learning and knowledge progress. In digital services, there is a new opportunity to get access to a lot of data and information about the student’s work, approaches, challenges and progress.
The big challenge for digital teaching materials is to choose right among all information, to present and focus on the data that shows and provides value for the progress we want to see in the student; a more sustainable and time-efficient learning.

I bild: Simon Rybrand, Anna Karp, David Karp