17 augusti 2021
Av Edtest

Möt Gimi inför deltagande i Educate

I september är Gimi ett av fem bolag som deltar i EDUCATE Ventures Research forskningsaccelerator som vi genomför med Swedish Edtech Industry och forskarna Anna Åkerfeldt och Italo Masiello. Här delar de med sig av sina tankar kring deltagandet.
This is an image

Möt Gimi inför deltagande i Educate

Vilket värde skapar er produkt för elever/studenters lärande?
-Ekonomi är ett ämne som innefattar mycket abstraktion, inte minst när pengar blir mer och mer digitala. Vi utvecklar vår app för att främja och underlätta barns lärande av ekonomi genom att visualisera och konkretisera dessa abstrakta begrepp. Appen erbjuder mervärde för deras lärande för att vi både utbildar dem i de teoretiska kunskaperna och i att faktiskt öva på färdigheter och att hantera sina egna pengar.

Vilken utveckling hoppas ni på att kunna ta med hjälp av Educate programmet?
-Vi hoppas att Educate programmet kan hjälpa oss att utveckla vårt redan evidensbaserade arbete, att välja rätt metoder för oss och våra användare för att kunna testa och analysera om vi följer vår vision om att erbjuda den bästa ut bildningen för barn i ekonomi. Vi hoppas även få hjälp med att bygga en plan och struktur som vi kan följa för framtiden så vi fortsätter utvecklas och arbeta på detta sätt.Det kan vi sedan använda för att justera och förbättra appen och materialet för att få bästa möjliga utfall av lärande.

Varför är det viktigt att svenska edtech bolag arbetar evidensbaserat?
-En hög kvalitet av utbildning och lärande är viktigt för hela samhället. Edtech och digitalisering av lärande börjar gå allt snabbare och därför är det oerhört viktigt att kunna säkra kvaliteten på den digitala utbildning man erbjuder, arbetar man inte evidensbaserat kan man inte testa utfallet av utbildningen, vilket i sin tur dessutom leder till att man inte kan få insikter man behöver för att justera och förbättra. Utan evidensbaserat arbete inom edtech-bolag finns det risk för att kvaliteten vattnas ur i svenska edtech produkter och lärandet blir lidande.

I bild: Agata Janiszewska och Lisa Chapuis