14 september 2021
Av Edtest

Testande lärare tränas i tjänstedesign

I läromedelsutredningen ges läraren en viktig roll i att välja och värdera analoga och digitala läromedel. Därför tränas Swedish Edtest testande lärare tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner Innovationsguiden i tjänstedesign för att arbeta ännu mer behovsnära i valet av läromedel och i utvecklingen av sin undervisning.

Testande lärare tränas i tjänstedesign

Så här beskriver Lisa Cederholm, speciallärare, lärcentrumledare och förstelärare av digitalisering hos Lärcentrum Vuxenutbildningen i Falkenbergs kommun, varför hon vill använda tjänstedesign.
 
Att arbeta behovsnära och med tjänstedesign – varför är det viktigt för att utveckla undervisningen? 

– Lyckad utveckling kräver att den bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet, lyckad undervisning kräver detsamma. Tjänstedesign handlar om att sammanföra vetenskapen med den beprövade erfarenheten på ett strukturerat sätt. Digital utveckling inom utbildning måste också sammanföra teknik, pedagogik och didaktik. Det räcker inte att bara köpa in teknik, tekniken måste ge didaktiska fördelar, något som lärarna är bäst på att avgöra. Dessutom måste tekniken tillsammans med didaktiken medföra ökad progression och måluppfyllelse för eleverna. Att utveckla undervisning är en mångfasetterad och komplex konstform som måste följa målgruppens intressen och ambitioner. Därför är det viktigt att utbildning utvecklas i takt med samhället, i den bästa av världar ligger utbildningen steget före i utvecklingen i och med att det är framtiden vi utbildar för. Jag ser verkligen fram emot att lära mig mer om tjänstedesign.

Har du någon idé om hur du ska använda tjänstedesign i ditt arbete?
– Vi har uppmärksammat några flaskhalsar i vår verksamhet framförallt när det handlar om adekvat digital kompetens hos såväl elever som lärare. Där kan tjänstedesign kanske kan vara den struktur vi behöver för att förstå målgruppen bättre och tillsammans komma på lösningar som gör att vi kan stötta på rätt sätt. 

I utbildningen deltar lärare från Nacka kommun, Lidingö Stad, Uppsala kommun, LILLA NACKA AB, Academedia, Halmstads kommun Tack Tove Löfgren och Jessica Röök som leder kursen.