18 May 2022
By Ugglan

Att testa gav oss vidgad förståelse för musikteori

Annika Wigren är musik- och engelsklärare i Saltsjöbadens Samskola åk 6. Efter tre månaders förberedelse med att ta reda på vilka lärresurser som skulle passa sina elevgrupper valde hon att testa Notysing från Doremir.

This is an image

De lärde sig musik genom att sjunga

Med Doremir fick eleverna lära sig att sjunga från noter, lära sig musikteori och lite grunder i hur musik är uppbyggt. De fick även lära sig användbara begrepp inom musikämnen.

Hur har ni arbetat?

-Vi hade ett inledande möte med två representanter från Doremir där vi fick en presentation av vilka möjligheter som programmet har samt en inloggning där jag kunde läsa av elevernas utveckling. Det var lätt att hitta övningarna i programmet, men när eleverna loggade in mötte de ibland svårigheter, vilka företaget fick i feedback och därefter utvecklade. Kanske borde man börja arbeta med denna app redan i tredje klass eftersom det krävs stora baskunskaper för att eleverna ska ta till sig allt i appen, säger Annika Wigren.

Vad har det givit er att testa?

-Det har givit oss bra diskussioner och vidgad förståelse för musikteori. Många tyckte att det var roligt att testa appen medan vissa elever tyckte att det var mera utmanande. Om vi använde Notysing före praktiska övningar märkte jag att det gick lättare för de elever som arbetat i appen innan. Jag tror på Notysing och hoppas på att kunna fortsätta använda den i min undervisning.

Skulle ni vilja testa med Swedish Edtest igen?

-Ja, absolut!