04 oktober 2024
Av Emma Kreü

"Jag tänker att vi ska göra värderingar i Edtest som en del av upphandlingsförfarande framöver!"

Upplands-Bro är först ut som piloter i Ifous plattform Edtest, vilket innebär de det gers stöd längs vägen i de olika genomförandefaserna som ramverket består av. Mari Palm, verksamhetsutvecklare inom IT och digitalisering på utbildningskontoret i Upplands-Bro intervjuas om satsningen.

This is an image

Upplands-Bro är först ut som piloter i Ifous plattform Edtest. Att vara pilot innebär att vi från Ifous är extra engagerade och ger stöd längs vägen i de olika genomförandefaserna som ramverket består av. Tillsammans med deltagarna planeras och diskuteras behoven i verksamheten och baserat på det matchas deltagarna ihop med aktuella edtechbolag för att sedan starta arbetet med värderingar och utvärdering. 

Vi tog ett snack med Mari Palm, verksamhetsutvecklare inom IT och digitalisering på utbildningskontoret i Upplands-Bro.


Hur fick ni information om Edtest?

Upplands-Bro är medlemmar i Ifous, och jag har vetat om Edtest ett tag. Vi har fått information om att vi, som medlemmar, har fri tillgång till plattformen, och vi har också fått en demonstration av den. Så jag har haft ögonen på den ett tag.

Hur jobbar ni idag med val av digitala lärresurser på skolorna? 

Vi jobbar systematiskt med val av digitala lärresurser i kommunen. Beroende på vad det handlar om för tjänst tas beslutet på olika sätt. När det gäller övergripande lärresurser som alla har tillgång till, sköts det centralt, det handlar ju om upphandlingar, PUB-avtal osv. Om en enskild lärare eller skola vill ha en viss lärresurs kan rektor besluta om inköp, men vi försöker samköra även sådant då det många gånger är dyrare att teckna enskilda avtal än att köpa en kommunlicens. Vi på utbildningskontoret har bra koll över vilka lärresurser vi har. 

Vår viktigaste strategi är att kommunicera med dem som använder resurserna, dvs skolledare och lärare. Vi tittar också på statistik; hur mycket används en lärresurs, har vi flera lärresurser som är väldigt lika varandra osv. Vi har skapat en utvecklingsgrupp med fokus på digitala lärresurser. I den ingår lärare från de olika skolorna, och vi ses en gång i månaden. Vi har samma upplägg med förskolorna. 

Varför tackade ni ja till att bli piloter?

Vi fick signaler från lärare i kommunen att de var intresserade av att byta ut en kompensatorisk lärresurs som vi har licens för mot en annan likvärdig som de testat. I samma veva var jag på ett möte i VLM-institutets styrelse, och vi fick besök av Johanna Karlén från Swedish Edtech Industry. Hon var då t.f. projektledare för Edtest och berättade om den nya och uppdaterade plattformen som lanserades i våras. Vi fick erbjudande om att bli piloter, och i och med det få mer stöd i värderingsprocessen och också möjlighet att återkoppla till Ifous som en del av utvecklingen av plattformen. Jag såg det som helt perfekt, att få med Anna Åkerfeldt, forskaren bakom ramverket i Edtest, och Johanna, som både kan edtech-branschen och Edtest, i vårt arbete med att värdera dessa två digitala lärresurser. Vilken lyx, tänkte jag! På så vis kunde vi få stöd i hur ramverket är tänkt att användas från dem som varit med och utvecklat det. 

Vad är din roll i ert pilotskap?

Jag fungerar som samordnare för värderingsprocessen. Jag bokar möte, ser till att rätt personer är med i processen osv. Jag har skapat en digital teams-yta för lärarna som är med för att de enkelt ska kunna ställa frågor och hjälpa varandra.

Vem utför värderingarna i Edtest nu under ert pilotskap?

Det är lärare från olika skolor, en del av dem är med i utvecklingsgruppen, men inte alla. Tanken är att de som deltar i värderingen ska göra värderingar tillsammans med sitt arbetslag, så att fler lärares erfarenheter och kunskaper blir en del av vårt underlag.

Vilka förväntningar har du på ert pilotskap? 

Jag har två förväntningar: dels förväntar jag mig ett stadigt beslutsunderlag i frågan om val mellan just dessa två lärresurser. Min andra förväntan handlar om att lärarna ökar sin kompetens gällande att värdera läromedel. Genom att svara på frågorna i ramverket i Edtest ökar deras medvetenhet om vad som är viktigt att reflektera över när man som lärare väljer vilka resurser man ska använda i sin undervisning.

De involverade edtechbolagen är ju en viktig part i arbetet, hur ser er kontakt ut med dem?

De har bland annat varit med vid uppstartsmötet och även genomfört utbildningar med de deltagande lärarna. Jag vet att vi har möjlighet att bjuda ut dem till skolorna, att tanken är att de ska vara med i klassrummen och se hur deras egen lärresurs fungerar i verkligheten, i mötet med lärare och elever. Så jag har uppmuntrat lärarna att ta kontakt med dem, att inte vänta tills både lärare och elev känner sig bekväm med att använda lärresursen. Det är ju intressant återkoppling till utvecklarna om det t ex blir uppenbart att lärresursen inte är lättanvänd för en elev.

Hur upplever ni kontakten med Ifous gällande Edtest?

Jättebra! Den plan som lagts upp för vårt pilotskap är bra, och vi har fått mycket input i möten med er. 

Hur tänker ni framåt gällande Edtest? 

Vår pilotperiod sträcker sig över höstterminen. När vi är färdiga vid jul ska vi lyfta det i utvecklingsgruppen för att se hur lärarna har upplevt att det varit att jobba i plattformen. Jag tänker att vi ska göra värderingar i Edtest som en del av upphandlingsförfarande framöver. 


Intervju: Susan Henriksson, Ifous