09 december 2024
Av Susan Henriksson

Nyheter i plattformen

Under hösten har Team Edtest jobbat med att utveckla funktionaliteten i plattformen för att automatisera den ännu mera, d.v.s. förenkla administrationen av testtillfällena, skapa tydligare utvärderingsrapporter och även öka insynen i processen.

Nyheterna i stora drag

  • Den summerande utvärderingen som görs i fas 4 är nu inbyggd i plattformen.
  • När alla deltagande lärare gjort utvärderingen, skapas en rapport direkt i plattformen tillgänglig för såväl lärare som edtechföretag och ansvarig skolhuvudman.
  • Rapporten går även att ladda ner i pdf och excel för vidare arbete, för att komplettera utvärderingsunderlaget från Edtest med andra underlag som finns.
  • Såväl utvärderingsfrågorna i fas 4 som värderingsfrågorna i fas 3 är nu synliga (men inte svarbara) för deltagande edtechföretag och ansvarig skolhuvudman.

OBS! Funktionaliteten slår igenom direkt, även i pågående testtillfällen som är i fas 1-3.

Förbättringar för lärarna

Utvecklingen innebär att det blir enklare för dig som deltagande lärarna att göra utvärderingen eftersom du inte behöver lägga tid och kraft på ett annat utvärderingsverktyg, som tidigare.

Att rapporten skapas så snart samtliga lärare gjort och klarmarkerat utvärderingen, innebär att ni i kollegiet genast har ett underlag för vidare dialog om lärresursen. Rapporten utgör tillsammans med dina och dina kollegors egna värderingar (gjorda i fas 3) ett gediget underlag för samtal om lärresursen på vetenskaplig grund kollegor emellan. Det ger också ett gemensamt underlag för dialogen med edtechföretaget och ger dem viktig återkoppling till sin produktutveckling.

Förbättringar för skolhuvudmän

För dig som skolhuvudman innebär det faktum att rapporten skapas och blir tillgänglig när lärarna klarmarkerat utvärderingarna ett underlag att använda för vidare samtal med lärarna om lärresursen, dels hur den faktiskt används och kan användas samt hur önskemål och behov ser ut. En viktig pusselbit i alla de olika underlag som behövs vid investering i olika lärresurser.

Som huvudman kan du se (men inte röra) såväl utvärderingsfrågorna som de frågor som lärarna använder när de gör värderingen i fas 3. Det gör att ni kan både förbereda och följa arbetet tydligare, rama in frågor ni tänker är viktiga att adressera. En stor vinst är det skapar ett gemensamt språk i organisationen när ni talar om lärresurserna.

Förbättringar för edtechföretagen

För er som edtechföretag är fördelen att ni så snart ni noterat att alla lärare gjort utvärderingarna, klickar på skapa rapport och därmed får direkt tillgång till de deltagande lärarnas aggregerade utvärdering av er produkt. Rapporten är ett bra underlag för samtal med lärarna och ger er direkt input i ert utvecklingsarbete.

I kombination med eventuella andra utvärderingar och annan statistik ni har är rapporten också en grund för era samtal med såväl lärare som skolhuvudmän om hur lärresursen används, kan användas och vad som eventuellt behövs framåt i form av utbildning, utveckling osv.

För att ytterligare stärka er insyn i testtillfällena är nu alla värderingsfrågor (fas 3) och utvärderingsfrågorna synliga även för er. Det gör att ni vet vad lärarna utforskar och värderar, ni kan förbereda och följa processen enklare, vilket gynnar samsyn och gemensam förståelse.

This is an image